יום שלישי, 13 במרץ 2012

צדק- ענק גזי- ענק אמיתי

מסתו של צדק גדולה יותר מכל פלנטות מערכת השמש גם יחד! הוא בנוי ככל הנראה בליבתו מצורן בחום של כ-30,000 מעלות קלווין (ה"אפס" של סולם קלווין הוא כ273- מעלות צלזיוס המכונה גם האפס המוחלט כיוון שמטמפרטורה זו אי אפשר לרדת). הליבה עטופה בשכבת מימן נוזלי, שעטופה במימן מולקולרי, אשר מעליו נמצאת האטמוספרה בעובי כ-1000 ק"מ אשר מורכבת מבעיקר מימן והליום אבל גם מתאן ואמוניה. בגלל מהירותו הגבוהה של סיבוב צדק סביב עצמו הוא בצורה מעט פחוסה. צדק פולט יותר אנרגיה מאשר הוא קולט. בצדק קיים "הכתם האדום הגדול" אשר מופיע שם מאז החלו התצפיות על צדק. "הכתם האדום הגדול", סופה אנטיציקלונית (סופה עם לחץ אוויר גבוה מאוד), עולה על שטח פני כדור הארץ בגודלה. לצדק יש גם טבעות קטנות מאוד המקיפות אותו. לצדק יש יותר מ-63 ירחים (!), סיבה לכך היא מסתו העצומה או קרבתו היחסית לחגורת האסטרואידים, שכן רבים מהירחים שלו הם אסטרואידים לשעבר. בצדק פגע ביולי 1994 השביט שומייקר לוי 9, אשר היה אז מפורק לכ-20 חלקים ופגע בו בחלק הדרומי. השביט השאיר רק זכר אחד, גם חודשים לאחר ההתנגשות נשארו על גבי צדק נותרו כתמים כהים על גבי אטמוספרת צדק, הישג מכובד יחסית לשביט...
מספר גשושיות עברו ליד צדק אך כמובן לא נחתו עליו כיוון שאי אפשר לנחות על גז... המפורסמים בירחיו הם הירחים הגליליאניים שנקראים על שם גלילאו שצפה בהם ראשון על ידי טלסקופ שהכין בעצמו. המפורסמים ביותר מבין הירחים הגליליאניים הם איו ואירופה, איו- האובייקט בעל הכי הרבה פעילות געשית במערכת השמש ואירופה- בעל אגמים ואוקיינוסים מתחת לפני הקרקע אשר אולי מתקיימים שם חיים ואפילו היו תכניות לקדוח בקרקע ולבדוק קיום חיים (התכנית התבטלה בגלל מחיר...).
צדק קיבל את שמו בלועזית- יופיטר- על שם ראש האלים במיתולוגיה הרומאית- כמו זאוס במיתולוגיה היוונית.
ניתן לקבל כאן הוראות לבניית דגם של צדק עם חומרים נגישים בכל בית. לי זה קצת התפקשש אבל מי שיצליח קצת יותר טוב ממני מוזמן לכתוב בתגובות ואפילו להעלות תמונה. בהצלחה! קרדיט על הדגם לאסטרופדיה.
בחלק השמאלי מופיע צל של אחד מירחיו חולף על פניו ובחלק הימני- הכתם האדום הגדול.
קרדיט: נאס"א.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה