יום שישי, 16 במרץ 2012

נפטון

נפטון הוא כוכב הלכת הרביעי בגודלו במערכת השמש. הוא כל כך רחוק מהשמש (כ-4.5 מיליארד קילומטרים) שלוקח לו 164 שנים להקיף אותה פעם אחת, מה שאומר שמאז גילוי נפטון, הוא לא השלים אפילו הקפה אחת!
איך גילו את נפטון? לפני כ-400 שנה גלילאו גליליי ככל הנראה גילה את נפטון בתצפיותיו אך כיוון שהציוד ברשותו לא אפשר לו להבין שזהו כוכב לכת והוא חשב שזהו כוכב שבת רגיל. בשנת 1821 אלקסיס בובר עקב אחר תנועת אורנוס והבין כי ישנו גוף נוסף המשפיע על כוכב הלכת. כאן מתחיל המירוץ לגילוי נפטון. בשנת 1843 ג'ון קאוץ' אדאמס חישב את מסלולו של נפטון, הוא שלח את החישוב לג'ורג' הארי אשר ביקש ממנו הבהרות לגבי המסלול- הארי מעולם לא קיבל תשובה בחזרה. בשנת 1846 הגיע אורבן לה-ווריה למציאת גוף תאורטי המשפיע על אוראנוס- החישוב הגיע כמעט לאותה תוצאה כמו אדאמס, אף כי הוא נערך בנפרד- ממצאיו של אורבן לא עוררו התלהבות. ג'ון הרשל, גם הוא ב-1948, החל להפיץ את השמועות וביקש מג'יימס צ'אליס לחפש את כוב הלכת האבוד. ביולי 1846 החל צ'אליס את החיפוש. באותו זמן גם אורבן צלח בשכנוע יוהאן גלה לחפש את נפטון. ב-23 בספטמבר 1946 נצפה נפטון על ידי יוהאן גלה ובכך תם המירוץ לחיפוש נפטון. מיקום נפטון היה כמעלה מחישובו של לה- ווריה וכעשרה מעלות מחישוביו של אדאמס. צ'אליס ככל הנראה צפה בנפטון פעמיים באוגוסט אותה שנה אך לא זיהה אותו.
נפטון הוא כוכב לכת כחול וקפוא כמו אוראנוס, המכוסה באוקיינוסים של גז מתן נוזלי. הטמפרטורה עליו היא כ200- מעלות ואילו על ירחו, טריטון, קר אפילו יותר: 236- מעלות צלזיוס! מהרי הגעש על פני טריטון מתפרץ לא אחר מאשר קרח!
ישנן סופות עזות על גבי נפטון הנגרמות ככל הנראה מחומו הפנימי של נפטון. כל 16 שעות מקיף ענן לבן בשם "הטוסטוס" את נפטון, הוא עשוי מרסיסים קפואים של מתן.
הידעת? על גבי נפטון נושבות הרוחות החזקות ביותר במערכת השמש- מעל 2,500 קמ"ש!!!
נפטון לוקח את שמו מאל הים במיתולוגיה הרומית.
ב-30 בדצמבר 2009 נתנה האקדמיה ללשון העברית את השם רהב לנפטון, לאחר תחרות שערכה על בחירת שמות.
השם הובא מהפירוש בתלמוד הבבלי לפסוק "בְּכֹחוֹ רָגַע הַיָּם וּבִתְבוּנָתוֹ מָחַץ רָהַב" (איוב כ"ו, י"ב)- שר הים במסורת היהודית.
נפטון- שימו לב לעננים הלבנים המרחפים מעליו ולסערה על פניו בצד שמאל. קרדיט: נאס"א.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה