יום ראשון, 6 במאי 2012

נפרדים מקאניס מאג'ור- לקראת הקיץ

קאניס מאג'ור, הלא הוא "הכלב הגדול", היא קונסטלציה מפורסמת הנראית בקלות גם לאחר הפרעות רבות (אני אישית כשנסעתי לחיפה ראיתי אותה למרות זיהום האור הרב ולמרות שהייתי לגמרי מול הים).
הסיפור של קבוצת הכוכבים הוא בעיקרון, לפי המיתולוגיה היוונית, שהכלב הגדול, היה כלבו של אוריון המפורסם והשחצן אשר היו בבעלותו 2 כלבים, קאניס מאג'ור וקאניס מינור.
לא נרחיב יותר מדי על המיתולוגיות הרבות הקשורות אל קבוצת הכלב הגדול ועל פאר כוכביה, כוכב הכלב, הלא הוא סיריוס. נתחיל ישר עם ההסבר- איפה בעצם נמצא הכלב הגדול? מתי נוכל לראות אותו? איך אפשר למצוא אותו? ומה אפשר לראות בו?
נתחיל מכך שהזמן בצפייה בקאניס מאג'ור חשוב לנו מאוד בתקופה זו של השנה. מחר, כשתצאו החוצה ותצפו בשמים, בשעה שמונה בערך, תוכלו לראות את קאניס מאג'ור מתחיל לשקוע לאיטו, בכיוון דרום מערב, וכוכבו הנמוך ביותר כבר יתחיל "להיבלע" מתחת לגבול השמיים שלנו. לכן, יש לנו זמן קצוב מאוד. ולכן, מיד אתחיל במדריך- איך לצפות בכלב הגדול.
ראשית כל, נצטרך להסביר קצת על אוריון, שכן קבוצה זו צמודה במיוחד לכלב אשר בבעלותה. אוריון מחולק לכמה חלקים, הראשון מביניהם והגבוה הוא הראש- הבנוי בעיקר מבתלג'וז- הענק האדום, ובלטריקס- את שניהם אין בעיה לזהות בשמים. החלק השני והאמצעי הוא החגורה- שלושה כוכבים- מינטקה אלנילאם ואלניטאק, אשר קרובים אחד אל האחר בצורה ישרה ביותר- אשר מצביעה אל סיריוס באופן כמעט מדויק, ובכך מסמנת את קאניס מאג'ור. ה"רגליים" של אוריון בנויים מריג'ל המפורסם וסיף.
ברגע שמצאנו את סיריוס, הכוכב הבהיר ביותר בשמי הלילה, אשר מהווה בעצם כוכב כפול.
עכשיו, כשכבר הסברנו על הכלב הגדול, על מיקומו ועל זמן המצאותו בטווח ראייתנו, נשארה עוד שאלה אחת, מה אפשר לראות בו?
נתחיל מסיריוס, הכוכב הכפול, הכוכב החמישי במרחקו ממערכת השמש. אותו אי אפשר לפספס.
UW CMa שווה צפייה גם הוא (אך הוא קשה ל כיוון שהוא כוכב משתנה במהירות גבוהה כך שכל כ-4 ימים בהירות הכוכב משתנה- בין 4 ל5.3 מגניטודות (רמת בהירות).
ישנן זוג ערפיליוית בתחומי הקונסטלציה אך הן קשות לצפייה ולא מעניינות את רוב החובבים המתחילים.
ישנם ארבעה צבירי כוכבים קלים יחסית לצפייה, כולם פתוחים. אבל קודם כל, בשביל ההתמקמות בקבוצה, נספר מאילו כוכבים בנויה הקבוצה. קודם כל, יש את סיריוס, אותו הכל יודעים למצוא. ליד סיריוס יש כוכב בהיר גם כן, מירזם שמו ומדרום מערב לסיריוס נמצא הכוכב ווזן. אם ממשיכים את הקו מסיריוס לווזן, נתקלים בכוכב אלדורה, ו90 מעלות ממנו (כאשר ווזן הוא הקודקוד) נמצא את אדהרה.
M41 נמצא מדרומית לסיריוס והוא קל לצפייה גם בעזרת טלסקופ קטן או משקפת.
NGC 2354 הוא צביר קצת יותר קשה לצפייה אך עדיין מהווה מטרה קלה לחובבים. NGC 2362 הוא יותר בהיר אפילו מM41 אך הרבה יותר קטן. הוא מקיף את הכוכב טאו של הקבוצה. מעל הצביר נמצא UW CMa שהוזכר לעיל. כאשר מחברים קו מאדהרה לווזן וממשיכים אותו מגיעים קודם כל לNGC 2354 ואז, אם ממשיכים את הקו עוד טיפה, מגיעים אל NGC 2362.
NGC 2360 הוא בעל הבהירות הנמוכה ביותר מבין הצבירים שהוזכרו כאן וגם יש לו שטח שאמנם גדול מNGC 2362 אך קטן מהשאר.
את NGC 2360 מוצאים כאשר ממשיכים את הקו ממירזם לסיריוס.
ואיך אפשר כמובן בלי תמונות?


קבוצת הכלב בתוכנה סטלריום. כאן האיור שונה מהגרסה של הקונסטלציה שעליה אני הסברתי. שימו לב לכוכב הבהיר ביותר כאן והמסומן (זה סיריוס). צילום מסך
M41. קרדיט: The Two Micron All Sky Survey at IPAC.





   





















להערות, הארות, ותודות, אנא הגיבו/ תעשו +1

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה