יום שני, 4 בפברואר 2013

כוכב נולד במזרח

כיום, אנשים רבים חושבים על השליטה בחלל כבלעדית לרוסיה ולארצות הברית, דבר שפעם בהחלט היה נכון, אך בימינו, עומד ככל הנראה להשתנות לחלוטין.
בשנת 2011 הנשיא אובמה החליט להקפיא את הטיסות של מעבורות החלל לחלוטין, וכיום, אין לארצות הבית כל אפשרות לשגר בעצמה אנשים לחלל, והיא תלויה לחלוטין בארצות אחרות, כמו רוסיה (!).
גם רוסיה נהיית חלשה כיום בתחום החלל ונוחלת הצלחות לעתים הרבה יותר רחוקות מבעבר. כדוגמה לכך אפשר לקחת את משימת פובוס- גרונט, שהתפרסמה לאחרונה דווקא בגלל שנכשלה, והוכיחה את היחלשותה של רוסיה בתחום החלל.
סוכנות החלל האירופית, שזכתה לא מזמן לכותרות בזכות משימתה החדשה, "גלילאו", שהיא בעצם הGPS של אירופה, הולכת ונחלשת, למרות שאי אפשר להגיד שאי פעם הייתה גדולה, לפחות יחסית למספר המדינות החברות בה...
אז מי בעצם משחק כיום את תפקיד המעצמה העתידית בחלל?
התשובה אולי מפתיעה, אך רוב המומחים מאשרים אותה: סין!
בשקט בשקט, אך בהתמדה, מצטרפת סין למגרש החללי.
כשנה לפני נחיתת אפולו 11 על הירח, ב1968, הסינים פתחו במאמצים לשגר טייקונאוט (טייס חלל סיני) לחלל, דבר שסימן את כניסתם למגרש החללי, כעבור שנתיים, נפתח נמל החלל של סין, ו"דונג פאנג הונג", הלוויין הסיני הראשון, יוצא לחלל.
אחרי הפסקה עצומה של 33 (!) שנים בלי אף שיגור, סין משגרת ב2003 את הטייקונאוט הראשון שלה, יאנג ליווי שמו, שחוזר בשלום לכדור הארץ.
היעד הסיני לחלל הוא דווקא הנחתת אדם על הירח, עד שנת 2020, אך מה יקרה בדרך? זאת השאלה המעניינת...
בינתיים הספיקו הסינים לשגר עוד המון טיסות לחלל, ולשגר את הטייקונאוטית הראשונה לחלל.
וזוכרים את לווייני הניווט בתחילת הכתבה? אז כן, גם לכאן סין מצטרפת, עם לווייני ניווט "ביידו", וכך תצטרף לרוסיה (עם גלונס), אירופה (עם גלילאו שכבר הזכרנו), וארה"ב (עם הGPS המוכר).
ואסור לשכוח את שנת 2020. מה קורה בשנה זו? תחנת החלל הבינלאומית תחדול מפעילות. מה עוד קורה ב2020? תחנת החלל של סין, טיאנגונג.
מפתיע? אולי אתכם, אך מומחים צופים את עלייתה של סין כבר שנים רבות.
כל מה שנותר, הוא לחכות ולראות, מה שבטוח, בשביל סין השמים הם כבר ממש לא הגבול...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה