יום רביעי, 14 במרץ 2012

שבתאי וטיטאן- כוכב לכת מדהים,ירח מרתק


שבתאי הוא כוכב הלכת. זהו כדור גז שקטרו יותר מ120,000 ק"מ. ליבת שבתאי עשויה ככל הנראה ברזל וסלע אשר מסביבו מימן מתכתי, מעבר לו נמצאת האטמוספרה שאותה אנו רואים. מסביב לו חגה הילה יפהפייה של טבעות, אשר מכילות קרח ואבק. הראשון שצפה בטבעות הוא גלילאו גליליי אך בתקופתו הוא חשב שאלה רק שני ירחים, וכריסטיאן הויגנס היה הראשון אשר קבע כי אלה טבעות. בין הטבעות ישנם מרווחים, הנוצרים בזכות כבידת הירחים העוברים באותו מסלול, המפורסמים ברווחים הם רווח קאסיני ורווח הויגנס. הטבעות  הן בעובי של כקילומטר בלבד ולכן בתקופה שבה הטבעות נוטות בדיוק במישור המלקה אנחנו לא רואים את הטבעות כלל...
לשבתאי יש כיום יותר משישים ירחים (לא כולל הטבעות שהן בעצם הרבה גושים באזור אחד). המפורסם ביותר מירחיו הוא טיטאן, כיוון שיש סיכוי טוב להתקיימות חיים עליו וכיוון שהוא הירח השני בגודלו במערכת השמש. טיטאן הוא בין האובייקטים הכי מרתקים במערכת השמש כיוון שהוא מהווה מודל של כדור הארץ בתחילתו. טיטאן מועמד טוב לאכלוס חיים כיוון שהוא כולל חנקן, פחמן ומים, שכנראה נמצאים במצב מוצק. למרות זאת, יש סיכוי לחימום הירח על ידי גשמי המתאן שיורדים בו.
לשבתאי נשלחו מספר חלליות ואפילו גשושית אחת נשלחה לטיטאן, אך אין ספק שזהו מקום שממשיך להיות מסתורי, וחשוב לחקור אותו יותר ויותר!
                                              קרדיט לסרטון: נאס"א וESA.
טיטאן. האם יש כאן חיים? קרדיט: נאס"א.





















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה